ESMA korlátozások kereskedő szemmel

ESMA korlátozások kereskedési szemmel
Horváth Gábor

Kereskedő körökben az utóbbi hetekben nagy felbolydulást keltett az ESMA által bevezetni kívánt korlátozások tervezete. Beszéljünk róla, és nézzük meg pontról-pontra, hogy mennyire szolgálják a kisbefektetők érdekeit ezek a korlátozások.

Emlékeztetőül, az alábbi korlátozásokról van szó:

  • tőkeáttételi limitek;

  • automatikus biztosítékzárás számlánkénti alapon 50% margin szint elérésekor;

  • negatív egyenleg elleni védelem számlánkénti alapon;

  • ösztönzők (bónuszok) alkalmazásának megakadályozása CFD-szolgáltatók számára;

  • bináris opciók forgalmazásának, terjesztésének vagy eladásának tiltása kisbefektetők számára;

  • vállalkozás-specifikus kockázati figyelmeztetés standardizált módon.

Ha nem tudod, hogy miről van szó...

Kíváncsi vagy ehhez hasonló, hasznos bejegyzéseimre?

Ha érdekelnek az ehhez hasonló témákkal foglalkozó bejegyzések, akkor add meg keresztneved és e-mail címed, hogy elküldhessem Neked!

Végszó

A negatív számlaegyenleg kivételével nem látok védelmet ezekben a korlátozásokban, már ami a kereskedőket pozitívan érintené. Inkább a nagyobb pénzügyi szolgáltatók lobbiját vélem a háttérben felfedezni, mivel ezek az intézkedések leginkább arra fogják szorítani az embereket, hogy nagyobb pénzösszeget helyezzenek el a brókereknél. Szomorú a helyzet, mert ez azt mutatja, hogy az ESMA éppen hogy nem a kisbefektetők érdekeit tartja szem előtt vagy pedig a teljes inkompetencia járja át a szervezetet. Akárhogy is van elkeserítő. Korrupció vagy a szakmai hozzá nem értés? Egyik sem a kisbefektető érdekeit szolgálja.

Te mit gondolsz az elfogadott változásokról? Oszd meg velem véleményed!

Írta: |2018-07-03T18:45:48+00:002018. április 5., csütörtök|Kereskedés|18 hozzászólás

A szerzőről:

A nevem Horváth Gábor, 2006-ban rontottam rá a tőzsdére. Idővel a devizákra és a DAX-ra (a német kosárindexre) specializálódtam. 2010-től már a kereskedés volt a főtevékenységem, és jelenleg is ez. Számomra ez nem munka, hanem hivatás. Szeretem azt, amit csinálok. Ez a szerelem hozta magával, hogy elkezdtem átadni az ismereteim és a tapasztalataim azoknak, akik szintén elhivatottságot éreznek a szakma iránt.

18 hozzászólás

  1. Laki Albert 2018. április. 5. csütörtök - 18:00 - Válasz

    Én egy dolgot fűznék hozzá: a kisbefektetők ki fogják vonni a pénzüket és átviszik egy nem EU-s brókerhez. Irány Ázsia és Ausztrália! Eddig is voltak ott számlák, megbízható brókereknél, most már több lesz. Aki nagyobb tőkeáttétellel dolgozott az ezután is azzal fog.
    Egy dolog kérdéses előttem: mi lesz a mikro számlákkal? Ezen számlák lételeme a nagy tőkeáttétel, így ezek megszűnnek?

  2. Joci 2018. április. 5. csütörtök - 17:06 - Válasz

    Teljesen egyetértek Gábor minden szavával ! Viszont nekem nincs pénzem extra tőkeemelésre, annak ellenére,hogy 8 év után már képes vagyok pozitív számla egyenleget elérni és azt fenn is tartani. Akkor most mit tegyek ? Elvileg ezek az intézkedések 3+3 hónapig érvényesek. Ezután vajon vissza állítják a most lecsökkentett tőkeáttétet ? Vagy vigyem a pénzem a Virgin Szigetekre ? Ott
    milyen biztonságban lesz ? Ha a többség mégis így dönt, akkor valószínűsíthető egy visszautalási kérelem hullám elindulása a kisbefektetők részéről, és ki fog derülni, hogy ezt hogyan fogják viselni a brókerek, és nem lesznek-e láthatók az újabb “fekete lyukak”.

  3. Sándor 2018. április. 5. csütörtök - 17:14 - Válasz

    Szerintem a legkellemetlenebb, a pozíciók zárása, ha a marginszint 50% alá esikpedig, lehet ez csak egy piaci zaj volt. A cikkben csak azokról esik szó, akik tudnak további tőkét feltölteni, akik nem, azok már kereskedni sem fognak tudni.

  4. Nella 2018. április. 5. csütörtök - 19:34 - Válasz

    “automatikus biztosítékzárás számlánkénti alapon 50% margin szint elérésekor”
    “likvidálja rendszer az adott pozíciót”
    Némi zavart érzek az erőben. 😉
    Pozíciónként vagy számlánként értendő ez az 50 %. Nagyon nem mindegy.

    Valahol (tán épp itt) olvastam, hogy 3 hónap az új intézkedések időtartama, ami meghosszabbítható. Ezt hogy kell érteni? Kipróbáljuk, és levonjuk a tanulságokat (mármint az ESMA)? Vagy bevezetjük, hosszabbítjuk, visszavonjuk – random? A kereskedés bizonytalansága mellé még egy bizonytalansági tényező?

    Van-e információtok, hogy a brókercégek mit gondolnak ezekről a lépésekről?

  5. Tiger 2018. április. 5. csütörtök - 20:31 - Válasz

    Ez az elso komolyabb velemeny amit latok a temarol. Facen lattam meg nagyon f.szsagot meg kamu dumat hogy ezek az intezkedesek hogy segitik a kis kereskedoket…
    Egyetertek minden pontjaval.

  6. Szabolcs 2018. április. 5. csütörtök - 18:42 - Válasz

    Nekem az a véleményem h megfojtják a fx-et az EUban és ennek eredménye az lesz,h a kisbefektetők új, EU-n kívüli országokat fognak keresni, mert ilyen feltételek mellett értelmetlen lesz itt kereskedni. Sok brokercég lehúzza a rolót vagy elhagyja az EU-t.
    Ha jól tudom a szabályozás 2-3 hó múlva lép életbe, de csak 3 hónapra. Abban reménykedhetünk, h ezután eszhez térnek és módosítanak rajta látva a következményeket.

    Tőkeáttét: nem életszerű, hogy a a kisbefektető vagy “játékos” 5-10x annyi tőkét tegyen be csak hogy kompenzálja a tőkeáttét csökkentését. Ha mondjuk valakinek 2 millio Ft-ja volt Fx-re, akkor annak nem lesz holnaptól 10-20 millioja tőzsdézgetni. Ha 200 ről 30 csökkentik, akkor ugyebár kb 7X annyi tőkét kell majd betennie, hogy ugyanakkora lotokkal tudjon poziciot nyitni mint korábbban. Igen ám, de ekkor a végeredmény heted akkora profitot fog neki hozni. Ha korábban csinált mondjuk átlag havi 7% profitot, akkor az most 1% lesz, annyiért meg nincs értelme kockáztatni és stratégiát gyártani, hisz a kockázat mindig ott lesz a havi 1-2 % profit érdekében. Ezek a kereskedők ELMENNEK majd az EU-ból.
    Én ma beszéltem a brókercégemmel és már most megoldották az EUn kívüli számlanyitásukat.

    Negatív számlavédelem: a gyakorlatban ennek semmi jelentősége. És senkit sem ismerek, akinek negatívba ment volna a számlája vagy ha negatívba is ment, sose fizetné ki senki a brókercégnek. Pereskednének évekig. A jelenlegi broker szabályokkal is bővel le van védve a negatív egyenleg. A letét sokkal hamarabb elfogy. Óriási slippage kellene jelenleg is egy negatív számlaegyenleg kialakulásához. Tehát ez csak egy jól hangzó intézkedés az ESMAtól, aminek marginális jelentősége van és lesz a gyakorlatban.

  7. Lajos 2018. április. 5. csütörtök - 19:32 - Válasz

    Teljesen egyetértek a cikkben írtakkal. Jelenleg az IronFX-nél több mint 3MFt-om van beragadva. Jelenleg demozók DAX-on és keresem a “megbízható” brókercéget. ahol most próbálkozok a tőkeáttétel miatt egy 0.1 LOT-os pozihoz kb. 450USD szükséges. Így gyakorlatilag 5000USD-s számlán max. 1LOT-ig lehet felmenni ráépítéssel ami nekem már elég is lenne. 5000USD-nél többet nem fogok semelyik brókernek elutalni inkább a “Dunába dobom/új autóra költöm/eliszom”. A másik lehetőség kimenni a határidős piacra, de a stratégiám még nem annyira kiforrott, hogy LOT-os pozikat nyissak, illetve ott nem metatrader felület van amire már írtam egy csomó segítő scriptet.
    Cégként esetleg nem lehet kikerülni ezt valahogy?

  8. Feri 2018. április. 5. csütörtök - 20:37 - Válasz

    Teljes mértékben egyetértek a cikkben leírtakkal.
    A hozzá nem értő bürokraták elhatározták, hogy most aztán úgy rendet tesznek, hogy a kisbefektető arról kódul.
    Nem az a baj, hogy a bürokrata nem ért hozzá, hanem az, hogy nem kéri ki szakember, és itt nem a bulvársajtó önmagát szakembernek kinevező zugújságíróját értem, hanem a tényleges szakembert, aki már látott chartot és eredményesen kereskedik.
    Az persze érdekes, hogy egy szakmai szervezet hogy adhat ki ilyen szakmaiatlan, tényleg a piac nagyobb résztvevőinek érdekeit kiszolgáló szabályozást. Valóban fölmerül a korrupció lehetősége.
    Legalább szakemberrel kéne / kellett volna lektoráltatni a tervezetet.

  9. László 2018. április. 5. csütörtök - 21:00 - Válasz

    Szerintem a problémát a piac megoldja:
    1. A brókerek új cégeket alapítanak valamelyik adóparadicsomban.
    2. A kereskedők nem fognak ragaszkodni az európai brókerekhez.

    Nem igazán értem, hogy az ESMA -nak miért érdeke az EU – s brókercégek bevételét milliárdokkal csökkenteni.(A bevételek utáni adó nem az EU országokhoz folyik be ?) Ez a piaci viszonyokba történő durva külső beavatkozás, amely az eddigi tapasztalatok alapján soha nem vezetett sehova, csak a problémákat növelte. Európa brókertelenítése megkezdődött, gratulálok hozzá!

  10. Csaba 2018. április. 5. csütörtök - 22:05 - Válasz

    Üdv
    Mivel mindig időhiányban szenvedek,ezért olykor kissé későn reagálok egy két bejegyzésre.
    De ez most nem tűr halasztást,hogy a birtokomben lévő információkat meg ne osszam veletek.
    Az ESMA határozata amit a honlapon is közzé tettek nem teljes értékű információ.
    Az ESMA célja az valójában hogy a kisbefektetők és a brókercégek közti érdekellentéteket felszámolja. Amivel én is teljes mértékben egyetértek.
    Az elmúlt évtizedben a jegybankok az EU-ban olyan monetáris politikát alakítottak ki ami a bankokat arra kényszerítette hogy drasztikusan csökkentsék a hozamokat. Ebből kifolyólag sokan részvények és egyéb más befektetések felé fordultak.
    Sok kisbefektető az online kereskedés során a magas tőkeáttétel és a nem kielégítő tájékoztatás miatt jelentős károkat szenvedtek el.
    Ezért jött el az ideje ennek a szabályozásnak.
    A hatályba lépő szabályozás nem végleges. A szolgáltatóknak kategorizálniuk az ügyfeleiket a következő 3 hónapban.
    Azok a kereskedők akik legalább három vagy több hónapja nyereséget érnek el az online kereskedésben azoknak továbbra is elérhető lesz a magasabb tőkeáttétellel történő kereskedés.
    Tehát az van ha betoppansz egy céghez a jövőben akkor biztosan csak alacsonyabb tőkeáttétellel kezdheted a kereskedést,és egy bizonyos idő után ami még eddig nem tisztázott,léphetsz feljebb a tőkeáttételt illetően.

  11. József 2018. április. 5. csütörtök - 22:08 - Válasz

    Sziasztok!
    Abszolút egyetértek az cikkben leírtakkal! Mélységesen meg vagyok döbbenve és felháborítónak tartom az intézkedéseket! A kisbefektetők védelmére hivatkozva vicc, amit az ESMA csinál! Inkább foglalkoznának azzal, hogy szabályozott piacon dolgozzanak a brókercégek!!!!
    Az ügyes Ausztrál brókercégek remélem bombázni fognak minket lehetőségekkel!

  12. Csaba 2018. április. 5. csütörtök - 22:10 - Válasz

    Üdv
    Mivel mindig időhiányban szenvedek,ezért olykor kissé későn reagálok egy két bejegyzésre.
    De ez most nem tűr halasztást,hogy a birtokomben lévő információkat meg ne osszam veletek.
    Az ESMA határozata amit a honlapon is közzé tettek nem teljes értékű információ.
    Az ESMA célja az valójában hogy a kisbefektetők és a brókercégek közti érdekellentéteket felszámolja. Amivel én is teljes mértékben egyetértek.
    Az elmúlt évtizedben a jegybankok az EU-ban olyan monetáris politikát alakítottak ki ami a bankokat arra kényszerítette hogy drasztikusan csökkentsék a hozamokat. Ebből kifolyólag sokan részvények és egyéb más befektetések felé fordultak.
    Sok kisbefektető az online kereskedés során a magas tőkeáttétel és a nem kielégítő tájékoztatás miatt jelentős károkat szenvedtek el.
    Ezért jött el az ideje ennek a szabályozásnak.
    A hatályba lépő szabályozás nem végleges. A szolgáltatóknak kategorizálniuk az ügyfeleiket a következő 3 hónapban.
    Azok a kereskedők akik legalább három vagy több hónapja nyereséget érnek el az online kereskedésben azoknak továbbra is elérhető lesz a magasabb tőkeáttétellel történő kereskedés.
    Tehát az van ha betoppansz egy céghez a jövőben akkor biztosan csak alacsonyabb tőkeáttétellel kezdheted a kereskedést,és egy bizonyos idő után ami még eddig nem tisztázott,léphetsz feljebb a tőkeáttételt illetően.

  13. Zoli 2018. április. 5. csütörtök - 23:38 - Válasz

    Teljesen egyet értek Horváth Gáborral. Az uniós bürokrácia és túlszabályozás pedig ismételten leszerepelt előttem.

  14. Géza 2018. április. 6. péntek - 06:24 - Válasz

    A cikk hasznos, egyértelmű. Már az első cikknél amit Radu írt beírtam a magjegyzésbe, hogy a tőkeáttétes intézkedés, nem hasznos hanem káros. Az általad felsoroltak miatt.
    Most egyre inkább az a véleményem, hogy szó sincs itt kisbefektetők védelméről. Az egész úgy néz ki mintha a brókercégek védelmében született volna. Kivéve talán a negatív számla elleni védelmet.
    Két lehetőséget látok vagy az ESMA-ban igen erős a bróker cég lobbi, összefonódás, vagy az ESMA egy teljes szakmaiságot nélkülöző dilettáns banda.
    Kérdésem a következő van e arra lehetőség, – gondolván, hogy ezek a dolgok minden ily módon tőzsdézőnek, forexezőnek feltűntek – hogy jelezzük az ESMA felé az elképzelésünk, gondolataink?
    Hiszen mégis rólunk akarnak dönteni de a fejünk felett.

  15. Feri 2018. április. 6. péntek - 10:01 - Válasz

    KORREKT!!!!

  16. Árpi 2018. április. 6. péntek - 18:13 - Válasz

    100 százalékban egyetértek veled

  17. Zoltán 2018. április. 7. szombat - 09:27 - Válasz

    Korrekt és érthető cikk.

  18. Zsolt 2018. április. 10. kedd - 10:51 - Válasz

    Én is ki vagyok akadva és teljesen fel vagyok háborodva, de azért próbálnám megfejteni, hogy miért lehet jó ez az intézkedés egy bróker cégnek. Mert, hogy nekünk kereskedőknek nem jó, az biztos.
    Az, hogy felemelik a kereskedők a letétjük összegét az mondjuk jó egy broki cégnek, de ezt szerintem símán ellensúlyozza, az a pénz mennyiség amit meg kivesznek belőle mert vagy befejezik a kereskedést vagy átviszik egy EU-n kívüli brókercéghez. Viszont amiben biztos vagyok, hogy sokkal kevesebb pozíció nyitás és az is sokkal kevesebb LOT számmal fog történni adott bróker cégnél. Ez pedig egyértelmű veszteség nekik. Nem is beszélve arról, hogy a letéti összeg és a spread között óriási különbség van. A betétet valamikor vissza kell adni a befektetőnek, a spread teljesen legálisan a brókercégé. Szóval nem értem.
    Én arra számítok, hogy a 3 hónap próba időre sokan leállnak – mint ahogy én is – ráadásul ez nyárra esik amikor amúgy is sokan így tennének. Ez alatt talán visszaesik a broki cégek forgalma annyira, hogy ők is tiltakozni fognak és legalább egy ésszerű kompromisszumot összehoznak. Pl 1:500-at betiltják, de nem 1:20-ig viszik le a mértéket hanem pl max 1:100-ig. Ez egy elviselhetőbb ütés volna nekünk és így sokkal többen maradnának talpon. Szerintem.
    Vagy egy másik megoldás, hogy megvárjuk míg Anglia kilép teljesen az EU-ból, és akkor mehetnek az angol székhelyű és Magyarországon is irodával rendelkező brókercégek. Ez 2019 március 29-én lesz, tehát „már” csak kb 1 év.

Hagyj üzenetet

Adhatok Neked még több ingyenes tartalmat?

Értesítelek hetente megjelenő új tartalmaimról.

Hozzájárulok, hogy az adatvédelmi nyilatkozat szerint biztonságosan kezeld megadott adataimat, valamint hasznos anyagokat és egyedi ajánlatokat küldj nekem termékeiddel, szolgáltatásaiddal kapcsolatban e-mailben